Kehotyypit

 Tiesitkö, että ihmisillä on erilaisia kehotyyppejä? Minulla voi olla eri kehotyyppi kuin sinulla ja sitä rataa. Itse kuulin tästä vasta hiljan ja kuulosti niin mielenkiintoiselta asialta, että päätin perehtyä asiaan lisää.

Kehotyyppejä on siis kolmea eri ryhmää:

- ektomorfi

- mesomorfi

- endomorfi

Kuulemma harva kuuluu vain yhteen ryhmään, joten voi olla, että meissä on lisäksi niitä kahta muutakin kehotyyppiä. Netissä pystyy tekemään itse jopa kehotyyppitestejäkin. Kaiken mitä internetistä tai mistä tahansa lukee/kuulee niin kuin nyt näiden testien kanssa kannattaa olla aina skeptinen sekä loppupeleissä käyttää omaa päätään. Voihan näissä kuitenkin jotain perää silti ollakin ja jokseenkin kuulostaa tutustumisen arvoiselta asialta.

Löysin tietoa esimerkiksi myös siitä, että jokaiselle kehotyypille on olemassa oma ruokavalio. Eli siinä vaiheessa, kun tiedät mikä kehotyyppi sinulla on niin pystyt etsimään tietoa minkälainen ravinto sopii sinulle ja mihin aikaan syötynä tai minkälaista liikuntaa tai treeniä sinun kannattaa harrastaa jne.

Tein testin itselleni ja päädyin siihen tulemaan, että olen endomorfi (kurvikas). Kuvaus siitä, että hartiat ovat yhtä leveät tai aivan aavistuksen leveämmät, kuin lantio istui minuun kuin nenä päähän. Myös rasva tarttuu helposti eikä paino putoa niin helposti,  kuin joillain toisilla. Ilmeisesti minun kehoni ei myöskään käytä hiilihydraattia polttoaineena yhtä hyvin kuin jonkun toisen kehotyypin edustaja tai syön ne väärään aikaan. 

Lihaksista en ole omalla kohdalla niin varma, koska tuntuu, että sitä kyllä tulee mutta ehkä joudun tekemään sen eteen enemmän työtä kuin joku toinen kehotyyppi. Toisaalta sillä ei ole sillä lailla merkitystä muutakuin, että voisin vaihtaa kehoni rasvat lihasmassan. Mitään lihaskimppua en itsestäni toivo.

 Tässäkin tulee varmaan eteen se oikeanlainen treeni ja ruokavalio. Myös luin jostain siitä, että endomorti kehotyypin edustajien kannattaisin syödä hiilarit treenin jälkeen, jolloin niiden käyttö elimistössä on tehokasta.

Tämä on kyllä jokseenkin mielenkiintoinen aihe. Jos ihan ruokavaliofiilauksin ja ruoka-aikojen sovittelu treeniin saisi kiloja rapisemaan niin mikäs sen parempi. 

Nyt pitäisikin tehdä vähän muistiinpanoja jääkaapin oveen,  josko ne joku päivä iskostuisi mieleen. Toivoa sopii ☺️


Terveisin Marjut 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Huvitus puutarhamökki

Pallovaloilla tunnelmaa

Onks pakko mennä taas rahan takii...